fredag den 18. oktober 2013


Manuskript til min radioklumme om
Bogense Sygehus

Forleden havde jeg fornøjelsen at interviewe Anne Lise Sieverts i forbindelse med ugen om frivilligt arbejde.

Ved den lejlighed benyttede jeg chancen til at tale med fru Sieverts om et emne, som jeg ved, ligger mange af Bogenses borgere på sinde. Hver gang man taler med nogen om dette emne, bliver der givet udtryk for irritation og ikke mindst forargelse.

Det er spørgsmålet om det tidligere sygehus, som nu i henved 12 – 14 år har ligget øde hen.

Historien bag sygehuset, som det er nu, er lang og trist, og den er en del af den skandaløse udvikling, vi var vidne til op til den finansielle krise, som tog sin begyndelse i 2008. Dengang blev en række ejendomme handlet og belån og atter handlet og belånt indtil flere gange. Så vidt jeg har forstået blev det tidligere sygehus også involveret i dette belånings-cirkus.

Indtil 2008 havde politikerne på Christiansborg mere eller mindre stiltiende og passivt set til, mens grunden - og det var klart for enhver - blev lagt til den bankkrise, som kom til at koste skatteyderne så dyrt. Herom kan der siges meget mere, men det skal jeg nok lade være med.

Derimod vil jeg gerne sige noget om det sygehus, som var engang, og som dengang var et virkeligt aktiv for Bogense. Den daværende kommune forspildte sin chance i et utidigt snæversyn til at erhverve denne bygning, som med fordel kunne indpasses i den fremtidige planlægning af socialvæsenet i kommunen, og naturligvis ikke mindst, da kommunalreformen fandt sted.

Men dette er som sagt historie. Nu ligger det tidligere sygehus der - indvendig en total ruin og udvendig i et forfald, der tager til med sørgeligt resultat til følge.

Jeg satte mig for nogen tid siden i forblindelse med Kim Johansen, der er socialdemokratisk repræsentant i kommunalbestyrelsen, og vi aftalte at lave en radiooptagelse på åstedet, så vi kunne beskrive tingenes tilstand.

Kim Johansen lovede at ordne det fornødne med ejeren (Brask Thomsens Fond), således at alt gik korrekt til. Jeg har imidlertid intet hørt fra Kim Johansen - heller ikke, at ejeren skulle have givet afslag på en anmodning om adgang til ejendommen. Derfor er det nærliggende at tro, at Kim Johansen ikke har gjort en ….undskyld! …. noget som helst

Jeg kontaktede så TVFyn, som ville tage sagen op på et redaktions møde. Intet et sket indtil nu.

Ekstra Bladet var ærlige og sagde, at det ikke interesserede dem, da det var et lokalt problem, som ikke ville sælge flere aviser. Derfor blev det et nej.

Fyens Stiftstidende og Jyllands Posten har jeg også skrevet til og fortalt om problemet, men uden resultat.

Jeg finder det beskæmmende for Fyens Stiftstidende, som oven i købet har en lokal redaktion i Bogense, at problemet med en ruin, der er under udvikling, ikke er blevet behandlet journalistisk.

Det er på denne baggrund nærliggende at formode, at denne sag ikke tåler at komme frem i dagens lys, og i hvert fald, at en altomfattende handlingslammelse gør sig gældende.
Nu nærmer tiden for kommunalvalget sig. Skal vi så ikke være enige om at få emnet bragt på bane, så en debat kan belyse, hvilke handlingsmuligheder der er. At der ikke er nogen, nægter jeg at tro på.


På genhør!


Uge 41 2013

Ingen kommentarer:

Send en kommentar