Manuskript
til min radio-klumme om
UDKANT
Vi her på Nordfyn er i
lighed med så mange andre egne af landet blevet karakteriseret som
Udkantsdanmark, men ingen har nogensinde klart sagt, hvad dette
betyder, og ejheller har nogen forklaret, hvad det indebærer.
Jeg tror, at meningen er
hverken god eller positiv; den er nedladende, og man vil gerne gøre
udkant til noget latterligt.
Det er nok også derfor, at
man valgte en komiker, Jan Gintberg, hvis talent jeg ikke er
kvalificeret til at bedømme, men jeg tror, at han er et pænt og
ordentligt menneske, og jeg ønsker på ingen måde at kritisere ham.
Han påtog sig en opgave, da DR engagerede ham til at være den
gennemgående figur i det antal udsendelser om Udkantsdanmark, som
blev produceret.
Spørgsmålet om, hvad
Udkantsdanmark er, er – mig bekendt – aldrig blevet besvaret
seriøst. Man valgte at lade en komiker tage sig af den side af
sagen.
Sandheden er vel snarere, at
de, der fandt på ordet Udkantsdanmark ikke selv ved, hvad det er,
bortset fra, at det er alt det Danmark –- måske lige bortset fra
Århus – som ikke er København.
Denne holdning, opfattelse,
mening, indstilling eller attitude – man kan kalde det, hvad man
vil, er jo slet ikke af nyere dato. Københavneriet har i den
sammenhæng flere hundrede år på bagen, og det har altid virket
fjollet, for ukendskabet til f. eks. livet på landet har næsten til
alle tider været mindst lige så stort som bonderøvens benovelse og
usikkerhed i København, som jo i realiteten i europæisk sammenhæng
må høre til kategorien af mellemstore provinsbyer og ikke mindst,
hvis man ser København i global sammenhæng.
Når man i det hele taget er
begyndt at tale om ”udkant”, er det velsagtens et resultat af den
økonomiske/politiske udvikling, vi har gennemlevet i det sidste
halve århundrede. Den danske økonomi er blevet forbedret i en grad,
man ikke har kendt tidligere, og i tillid hertil har man skabt et
såkaldt velfærdssamfund, som man heller ikke har kendt tidligere,
og som nu begynder at vise sine uønskede sider. Hvis man da ikke
foretrækker at sige det mere direkte, nemlig at der nu er tvivl om,
hvorvidt vi har råd til det eksisterende velfærdssamfund.
Dette med det rige samfund
skal altså tages med et gran salt. Det viste den
finansielle/økonomiske krise, vi nu forhåbentlig er i slutningen
af.
Ved samme lejlighed fik vi
også demonstreret med al tydelighed, at den del af erhvervslivet,
som nærmest blev anset for at være sakrosankt, altså af ”helligt
tilsnit” d.v.s. bankerne, havde været alt andet end ”hellige”,
men derimod grådige og egoistiske og i deres kunderådgivning mindre
professionelle end forventet. Det var dansen om guldkalven.
Resultatet kender vi, men har næppe set enden på hele misèren.
Det står tilsyneladende
ikke helt så godt til i Danmark, som vi troede. Årsagerne hertil er
nok flere , og en af dem er utvivlsomt politikerne på
Christiansborg.
Men hvad! De er jo også
kun mennesker og mange af dem med uafsluttede uddannelser bag sig –
uddannelser, som de ikke har fået gjort færdige, fordi de er blevet
grebet af det politiske livs fascination og i mange tilfælde
troskyldigt har lyttet til embedsmændene, der naturligvis ikke står
deres egne interesser i vejen.
Derfor har det overordnede
princip i hele den offentlige administration – og det er fortsat
det overordnede princip, nemlig CENTRALISERINGEN.
Dette
betyder styring, og i værste fald helt ud i detaljerne fra
centraladministrationen i København,. Altså fra en af de
geografiske udkanter i Danmark.
Den
centrale styring kan umiddelbart se meget tillokkende ud og har især
i krisestinationer (f. eks. krig) vist sig effektiv, men i
erhvervslivet har man for længst set fordelene ved den decentrale
organisation og den overlegne effektivitet.
Jeg
har netop læst en avisartikel, hvor der gøres opmærksom på, at
Danmark har meget at lære af Tyskland, hvor man netop
decentraliserer – selv om centraliseringsspøgelset godt kan stikke
hovedet frem – og ingen kan vel benægte, at det højdemokratiske
Tyskland i disse år er Europas økonomiske lokomotiv.
På
genhør!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar