søndag den 5. januar 2014

Kommunal Service på Nordfyn

 Kommunal  Service

Vi nærmer os den tid, hvor det er en halv snes år siden, at vi kom til at bo i Nordfyns Kommune, og vi har skullet vænne os til, at vi ikke mere kommunalt hører til Bogense, Otterup eller Søndersø.
Kommunalreformen har været vanskelig at gennemføre, eller når der skal tales rigtig fint storkommunalt, så hedder det, at kommunalreformen har været vanskelig at implementere, og det er der ingen almindelige mennesker, der forstår betydningen af, men det lyder da imponerende.
Det er nok et spørgsmål, hvor mange af de ny- eller genvalgte "rødder", der kender ordets oprindelse og dermed dets betydning.
Det er næppe heller forkert at mene, at med implementeringen af kommunalreformen er afstanden mellem den enkelte borger på den ene side og på den anden kommunalpolitikerne (hvis job jeg på ingen måde misunder dem) og kommunens administrative personale  -  denne afstand er vokset betydeligt, siden man gennemførte den første kommunalreform for ca. 40 år siden.
Det er ikke kommunalreformerne som sådan, jeg sætter spørgsmålstegn ved. Jeg stiller snarere spørgsmålet eller rettere spørgsmålene, for der er to spørgsmål, nemlig for det første, om det er den rigtige kommunalreform, der er blevet vedtaget, og for det andet, om den er ført ud i livet, således som den var tænkt, og således som den var lovet, for der kan også her være en uoverensstemmelse eller diskrepans, hvis man foretrækker fremmedordet, mellem det man stillede i udsigt og det, man som boende i kommunen oplever som dagligdag, og det er jo trods alt dem, der er flest af, dagligdagene, altså.

Om valget af kommunalreform var det rette valg, for det blev befolkningen jo ikke spurgt om, sådan rigtig for alvor. Det var vist kun spørgsmål om kommunernes navne, der var til debat og afstemning. Om det var den rigtige kommunalreform, der blev besluttet og gennemført, kan vi vel ikke være sikker på. Dette med kommunens navn er jo en typisk pseudo-problemstilling, men så lang tid folk er optaget af at diskutere og snakke  om dette pseudo-problem, er der andre forhold, der rummer problemer, som nok er blevet tiet ihjel.

Da jeg for efterhånden en del tid siden interviewede Carl Martin Christensen i Bastrup fortalte han mig i hvert fald, at han havde et ganske andet syn på kommunalreformen.
Det er i hvert fald sikkert, at et af løfterne dengang var, at den nyskabte kommunes befolkning, som man nu kalder for borgerne (efter min opfattelse et skrækkeligt ord i denne sammenhæng, for borgere er bybefolkning og ikke dem, der bor i landområderne) - denne befolkning stillede man en hel masse positivt i udsigt, og utvivlsomt lovede man også en forbedret kommunal service.

Kære lyttere!  Er det en bedre service, man har fået i den kommune, der kom ud af reformen.
Jeg ringede forleden formiddag til kommunens telefon, og hør så her, hvad der blev svaret:
lydfil:.(Prøv selv at ringe tel.f 64 82 82 82) en formiddag inde kl. 10, eller en onsdag.
Så er det, jeg spørger:
Hvad er det for en telefonservice, kommunen tilbyder dem, som den er til for?
Er det en måde at behandle de mennesker på, som bidrager til kommunens drift med 26,1 % af deres skattepligtige indkomst?  Til orientering:
Landsgennemsnittet er 1,2 procentpoints lavere

På genhør


Ingen kommentarer:

Send en kommentar