søndag den 17. november 2013

Diesel



Vintertid er også dieseltid

For et par uger siden konstaterede jeg, at vintertid er suppetid,  og det var så det. Jeg håber, at man rundt omkring i familierne tager min opfordring alvorligt, nemlig opfordringen til at sætte familien i centrum.

Centrum for vort emne i dag er bilen, ikke blot sådan i almindelighed, men nok især den eller rettere de biler, som kører på diesel. Det er jo i tidens løb blevet til mange, takket være den udvikling af dieselteknologien, som slog igennem for nogle årtier siden. Da blev dieselmotoren endog særdeles anvendelig i de mindre biler, ja også i de helt små, minibiler kaldes de jo.

Dieselmotoren er i denne sammenhæng noget af det bedste, teknologien har kunnet byde på til anvendelse i den store målestok og generelt. Endnu er el-bilerne som bekendt slet ikke færdigudviklede, så de kan ikke være et reelt alternativ til de dieseldrevne, men endnu kan ingen sige, hvornår den elektriske drifkraft vil være en realitet.

Tidligere tiders dieselbiler var både støjende og ikke mindst stærkt osende, men det er problemer, som bilindustrien nu forlængst har lagt bag sig. Det er ikke mindst opfindelsen og udviklingen af de såkaldte partikelfiltre, der gør dieseludstødningen ren som benzinbilernes, men så heller ikke renere.

Gamle dages dieselbiler var relativt fåtallige og osende, og tillige besværlige, ikke mindst at starte.
Derfor var det nærliggende at lade disse motorer gå i tomgang, selv i meget lang tid. Det var tilmed yderst fornuftigt. MEN DET ER DET IKKE MERE!

Man lader jo heller ikke en benzinmotor gå unødigt i tomgang i længere tid. Det har man vænnet sig til, og det er en god vane ikke at lade tomgangen bidrage mere til luftforureningen end højst  nødvendigt.

Desværre er den gamle opfattelse af diselmotoren hos nutidens bilister stadig gældende. Motorerne går fortsat i tomgang 10, 15, 20, 25, ja også i halve timer til ingen verdens nytte. Og de sviner på nøjagtig samme måde som bilmotorerne ville have gjort, hvis man havde haft for vane at lade dem gå i tomgang helt unødigt, men det gør man jo heller ikke, for brændstoffet er dyrt. Det gælder både benzin og diesel.

Min opfording gælder derfor alle bilister, men nok specielt dem, der kører diesel

LAD IKKE MOTORERNE GÅ I TOMGANG! Stands dem, de er jo så lette at starte igen med de gløderør, som bruges nuomstunder.

Jeg mener at vide, at nogle bilproducenter har udviklet eller er undervejs med motorer, som standser automatisk, når tomgang er en realitet, og det skulle ikke undre mig, om disse motorer kan gå i gang igen automatisk, når det bliver nødvendigt for at fortsætte kørslen.

Min opfordring er derfor: STANDS MOTORERNE VED TOMGANG! Det gavner både luften og pengepungen.

I øvrigt er det forbudt ved lov at lade bilmotorer gå unødigt i tomgang, og det gælder både benzin- og dieselmotorer!

På genhør!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar