søndag den 17. november 2013

Magtens Pris


Radio-Klumme

Magtens Pris
(eller prisen for den magt, man ikke fik)

Kommunalvalget nærmer sig med raske skridt. Ca. en måneds tid endnu, så falder klokken i slag.

Når det hele så er overstået kan nogle af politikerne fortsætte, hvor de slap, da de har opnået at blive genvalgt. De ikke valgte må så alt efter temperament græmme sig, eller med Osvald Helmuths ord fra den gamle Helsingør-revy: finde en grimasse, der kan passe.

Som alle ved, er det fire år, sinde der sidst var kommunalvalg, altså 2009. Personlig boede jeg slet ikke i Danmark dengang, og jeg har i de sidste 2½ år, hvor jeg har boet i Bogense, ikke haft den ringeste anelse, om de dramaer, der udspillede sig i kølvandet på valget, efter at kommunen havde været Nordfyns Kommune i 4 år.

En af Radio Nordfyns medarbejdere gjorde mig opmærksom på, at noget af dette drama blev refereret af TV2Fyn, og at jeg på denne senders hjemmeside kunne se og høre mere om det, der skete dengang for 4 år siden. Det var rigtigt, og jeg har nu på min computerskærmset og hørt den udsendelse, som hart titlen  MAGTENS PRIS, og som handler om en veltjent socialdemokratisk kommunalpolitiker, som havde forventet at blive borgmester, men som bare ikke blev det til sin store skuffelse og fortrydelse. Det vil formentlig være de fleste lyttere bekendt, at den pågældende kommunalpolitiker igennem en meget lang årrække havde været medlem af kommunalbestyrelsen i Otterup, og at han med sit politiske CV følte sig vel rustet til det ansvarsfulde topjob, og det fremgår af tv-udsendelsen på TV2Fyn, at han klart ventede, og nok ikke uden grund, at valget ville falde på ham, når borgmesteren skulle udpeges.

TV-udsendelsen lægger da også op til at fortælle om dramaet under den dramatiske overskrift eller titel på udsendelsen:

MAGTENS PRIS

Denne titel er i høj grad misvisende. For det første fik den pågældende ikke magten, da han ikke blev borgmester, og for det andet er der vel ikke tale om nogen pris, der er blevet betalt.

Han var næppe den eneste kandidat, og altså næppe heller den eneste, der havde mulighed for at blive skuffet, frustreret eller, hvad man nu vil kalde det.


Da jeg så optagelserne fra for 4 år siden, og dem så jeg uden noget følelsesmæssigt engagement bla. af den årsag, jeg  tidligere har nævnt, nemlig at jeg dengang ikke boede i Danmark   --da jeg så disse optagelser, kom jeg til at tænke på en lille dreng, der har mistet sit kæreste legetøj.

Denne mand burde med sin politiske erfaring være vaccineret mod den slags politiske rævekager, som han beretter om i tv-udsendelsen, og det skulle undre mig, om han ikke selv i sit lange politikerliv har været deltager i bagningen af andre politiske rævekager, som heller ikke hans parti, Socialdemokratiet, kan sige sig fri for .--- Tænk blot  på den sag, som har fået navnet ”Formandsopgøret”, og som bragte Nyrup Rasmussen til tops.

Igen skal jeg ikke undlade at gøre opmærksom på, at kommunalvalgene og kommunalbestyrelsens konstitution er en del af det demokrati, som vi hylder, og hvis fornemste værktøj er stemmeafgivningen med efterfølgende kontrolleret optælling af stemmer uanset, om disse er afgivet skriftligt eller ved f. eks håndsoprækning.

Om der inden afstemningen er foregået forhandlinger, eller aftaler er indgået, mundtligt eller skriftligt, er i demokratisk henseende aldeles uden betydning.

Når det er sagt, skal det også tilføjes, at evt. løftebrud eller andre brud på aftaler, fortæller vælgerne en hel del om de mennesker, de har valgt ind. Og så må man blot håbe, at hukommelsen har en levetid på mere end de fire år, der er til næste kommunalvalg.

Medlemmets udtræden af kommunalbestyrelsen er efter min opfattelse af tvivlsom karakter, strengt taget ulovlig, når klare beviser ikke foreligger, men forståelig er den,.........og meget usmart!

I øvrigt vil jeg her kritisere TV2Fyn for i den udsendelse, jeg så på min computer, at have været partisk og manipulende, idet indslagene med ægtefællen, reelt ikke har noget som helst med sagen at gøre.

På genhør!!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar